torsdag 3 oktober 2013

På flykt...

Idag hade jag förmånen att få hänga med några nior "på flykt", dvs ett rollspel om hur det kan vara att fly från ett land för att slutligen söka asyl i sverige.
Jag fick en rollkaraktär som var en journalist i Albanien som granskat "fel" politiker o tvingats fly landet efter tortyr.
Först hamna jag i en otäck smugglares händer, o därefter fick jag åka buss genom landsgränsen i bagaget under filtar, för att slutligen köpa en plats i en container på en båt till sverige.
Efter det hittades jag tyvärr av tullen, o hamna i en asylsökarplats, men efter att de gått igenom mitt fall, nekades jag asyl o skulle få resa tillbaka till hemlandet.
Då tog jag chansen att fly o levde gömd i en kyrka, där jag lyckades få omprövning av mitt fall o kanske få asyl ändå.
Där slutade rollspelet fyra timmar senare o vi fick en intressant genomgång med massa fakta om vad som gäller för flyktingar som kommer till sverige.
En mycket bra o häftig dag där man så här efteråt kan va tacksam över vad bra man har det...
Kan oså säga att rollspel är ett superbra sätt att lära sig o få inblick i saker o ting.


Containern som jag o några andra elever blev "inlåsta" i under våran flyktresa, innan vi kom fram till det "nya landet"... 
Ha så gott nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar