tisdag 30 juni 2015

Hundträning vs hunduppfostran.

Hur vill jag ha min hund?
Vad ska den vara med på?
Vad ska jag förstärka?
Vad är inte ok?
När jag skaffar en ny hund till flocken/farmen vet jag i förväg vad jag ska träna på o vad jag kan låta va en tid.
Jag planerar o tänker mycket i förväg, gillar att arrangera situationer.

Som nu med min valp Atlas, som är nio veckor o i perfekt ålder att börja upptäcka världen, men att oså för mej att börja agera för vad jag vill o inte vill framåt med honom.

Jag har honom mycket lös, uppmuntrar mycket till kontakten med mej o att följa med mej överallt.
Sen utnyttjar jag hans ålder just nu, kör mycket kurragömma-lekar som jag sen förstärker situationen när han hittar mej.




Å då får han gärna bli extra "valpig" o hänga efter mej.
För mej är det viktigt att han håller koll på mej, så inte jag behöver leta honom när han blir äldre.

Sedan tycker jag inkallning är det viktigast i min vardag, så det kommer jag belöna extra.
Han ska tänka "köttbullar", när jag ropar "hit".
Så jag kommer börja träna inkallning ganska snart, när han får en bit av en köttbulle varje gång han kommer, för det har jag igen i framtiden.




Något jag oså tycker är viktigt att börja med tidigt, är ledarskapet!
Speciellt dom brukshundar jag valt, är det viktigt på.
Jason är en mjukare hund o där behövde jag inte göra så mycket övningar, räckte med att vara tydlig o konsekvent.
Men med Atlas är det annorlunda, jag valde tidigt en valp med mycket "motor", den som var tuffast i kullen för jag ville ha en individ som jag kan jobba o träna mycket med.
Å då är det viktigt med ledarskapet, vem som bestämmer!
Jag vill ha en hund jag kan lita på, som följer mej o inte blir en farlig individ.
Jag vill ha en trygg hund, som kan umgås med barn o andra djur utan att det blir hotfulla situationer.
Så redan nu kör jag att han får sitta o titta på mej innan han får sin mat tex.
Jag lär även in tidigt vad som inte är ok, tex att jaga hönsen o katter, eller hästarna tillhör dom saker jag lägger extra krut på att träna.
Å redan nu går jag med honom bredvid hönsen, där jag avleder när jag ser på hans intresse att börja springa efter.
Såkallad arrangerad situation, för jag tänker framtid hela tiden.
Jag vill ha en hund jag kan lita på! :-)

Sen något jag oså lägger extra tid på tidigt är att leka, jobba med kontakten, att jag ska vara den roligaste i världen! :-)
 
Något jag kommer behöva träna extra är koppel-träning, för som vi bor på landet är det bekvämt att ha våra hundar lös, men med min tanke om tävling o sånt i framtiden så behövs det träna lite extra på även det.
 
Sedan det sista som oså behövs träna extra på är mycket miljöträning, så det kommer bli en rolig sommar där han kommer få följa med mycket.

Ja det är väll lite av mitt tänk redan nu, när det gäller min valpträning.

Ha så gott nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar