fredag 4 mars 2016

Starstable, vilket lyft!

em blev jag så imponerad över våran dotter!
Brukar rätt ofta va stolt över båda våra kidz, men idag kändes det lite extra!
Hon har spelar dataspelet starstable ett tag, ett hästspel där hon chattar, skypar o lär sej en massa om pållar.
Men i em hade hon ordnat ett event själv där, hon hade ett gäng som hon körde upprop, instruerade o genomförde en laghoppning med andra tjejer som är i hennes ålder o äldre.




Alltså, jag blir helt fascinerad över hur duktig hon var att få ihop allt, räkna poängen o hålla koll på alla deltagare.
Sen att se hur snabb hon är att skriva instruktioner på tangentbordet, o berömma alla där.
Så stolt!


Jag kom ihåg när jag gick i högstadiet o valde maskinskrivning som tillval, var askass på det o skriver fortfarande med pekfingervalsen, tänk om jag oså växt upp med ett dataspel med nånting jag var intresserad av, snacka om att jag skulle avancera i skolan.
Jag är så glad att mina kidz får chansen att "leka" sej fram, för det är såå många fördelar med dataspel.
Som sonen tex, han var jättesvag i engelska på mellanstadiet o i femman skrev vi i åtgärdsprogram att han skulle slippa.
Idag efter ha spelat längre tid, skriver han o skypar med personer från USA, England o Australien, är helt galet stolt över honom!
Han har nu starka betyg i engelska, tack vare dataspelen.
Sen dom som sågar dataspelen, att man kan bli hemmasittare mm, anser jag att det inte är dataspelen som är problemet!
Utan föräldraansvaret som sviktat, jag tycker det är självklart vi föräldrar som styr hur mycket o länge någon aktivitet ska få ta.
Våra kidz har fått varit med oss i alla år på våra aktiviteter, såsom pållar, motorsport, slalom, övrig sport eller bara utflykter i skogen.
Jag upplever våra kidz som väldigt aktiva nu med aktiviteter som de valt själva som innebandy-träningar, musikframträdanden o umgänge med kompisar o djuren våra, så att sitta med datorn som belöning är jag jätteglad att vi kan ge dom.
Men jag är lite avis att ett spel som starstable inte fanns när jag var liten, hade älskat det!


Eftersom jag fortfarande gillar att läsa "min häst", så blev jag rätt glad att den låg i lådan så jag hann läsa den innan dottern kom hem från skolan idag.




Ja, jag erkänner jag är fortfarande rätt barnslig o jag står för det!
Upplever ofta att jag är asmogen på många plan, så jag kan leva med att jag är lite "liten" i vissa avseenden.


Iallafall något som oså låg i lådan var nyaste glossyboxen.




Den var fylld med riktigt bra grejer den här gången.


By the way, nu är det äntligen sportlov för kidzen!
Ska bli skönt med massa uteaktiviteter o skidor o sol hoppas vi på!


Ha så gott nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar