fredag 8 maj 2015

Att välja rätt...

Jag har ju den senaste tiden känt att jag vill ha en ny hund att jobba med.
Jag har gogglat, ringt o funderat på vad jag ska välja.
Det jag visste var att jag inte är redo för en ny malle, skulle inte kännas rätt med tanke på filuren. 
I framtiden kanske, men just nu skulle jag nog jämföra tyvärr o sakna Filur  asmycket, så det gick bort!
Sen tänkte jag mycket på fysik, förväntande krav o "ärvda" sjukdomar.
I flera år har jag pratat om att nästa hund ska bli en holländsk herdehund, men nu under vårvintern när jag letat, finns det ingen valp på G, så det fick va.
Sen blev jag lite nyfiken på beauceron, men sen när jag ringde o hörde om dom, så var det vallningsprov på dom, o det kändes lite krångligt, iom att man skulle ha vallningsvana får att köra med.
Så det gick oså bort!
Schäfern har jag oså funderat mycket på, är en favorit men tyvärr är det mycket "ärvda" sjukdomar så det kan va svårt att hitta rätt...
Men så en dag hittade jag en annons på tervurens-valpar, o då föll allt på plats!
Jag började min bana i hunderiet med en terv, min fina ängla-hund Lejon.
Han lärde mej allt hur en komplicerad hund kan vara. :-/
Han var ensam i sin kull o hade mycket "hund" i sig.
Lejon fick oså vara min ledsagare, när jag utbildade mej hela vägen i SBK.
När jag slutade vara så aktiv, hade jag blivit godkänd a-instruktör o hade mycket hundkurser o det var mycket lejons förtjänst.
Sen med mallen filur så slutade jag ha hundkurser, hade för mycket redan.
Med småbarn, hästar o ett krävande jobb med ungdomar, så fanns inte tiden för hunderiet riktigt.
Samtidigt har jag en hund som ska passa i familjen, på farmen o ser hundar som "min bäste vän", inte som ett tävlingsobjekt endast.
Men saknar att jobba lite mer bruks, vill spåra, köra lite skydd o lydnad igen!
Vi har ju idag våran hund Jason oså (kidzens hund) som är en helt underbar hund som följer med i skidspåren, joggturen, lös på gården o bara sällskap o det känns bra.
Men jag känner att det är tajm för en brukshund igen, som jag kan börja jobba lite mer aktivt med framöver!

Att välja rätt hund kan ta tid, men jag känner nu att jag är i hamn.




Ser med spänning vad den här (just nu) lille krabaten kan ge!




Längtar!

Ha så gott nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar