torsdag 2 oktober 2014

Förlåt, men jag behöver hjälp...

Den här veckan har varit en känslomässig berg o dalbana för mej.
Jag fick äntligen läkartid i tisdags för förkylningen som inte slutar o att jag inte kan sova (något som jag slitit med i flera år)
Iallafall efter samtalet med läkaren, så får jag akuttid hos kurator samt ta massa prover, han är ganska bestämd att jag har utmattningssyndrom, o att det är det som gör att jag blir sjuk hela tiden, mitt immunförsvar är slut. 
Idag fick jag åka o ta massa prover igen  för att kolla upp så det inte är något annat än stressen som gör mej sjuk.




Inte så kul med alla prover, men känns bra att de tar det på allvar o kollar.
Sedan fick jag akuttiden hos kuratorn på fm idag, där jag bröt ihop totalt.
Jag orkar som inte längre...
Hon ringde läkaren direkt o ville sjukskriva  mej en längre tid så jag får ta time-out o återhämta mej + att jag skulle få gå en gång i veckan hos henne o jobba med utmattningssyndromet. 

Symtomen som det innebär att lida av utmattningssyndrom uppfyllde jag alla, när jag fick göra tester o under samtalet med kuratorn.

Både kroppsliga och psykiska

Vanligen har insjuknandet föregåtts av ett eller flera stressrelaterade besvär under en längre period. Symtomen kan vara både kroppsliga och psykiska.

Känslomässiga

  • Lättirriterad, orolig och nedstämd. Det är också vanligt att man har ångest.

Tankemässiga

  • Försämrat minne, koncentrationssvårigheter, problem med att planera och genomföra uppgifter.

Sömnstörningar

  • Svårt att somna och/eller många uppvaknanden under natten.

Trötthet

  • Energilöshet, trötthet som är svår att vila bort, utmattning.

Kroppsliga

  • Hjärtklappning, magkatarr, förstoppning, högt blodtryck, värk, överdriven ljudkänslighet.

Symtomen lånat från vårdguiden, där de har fakta om utmattningssyndrom.

Vi fålla se vad som händer framöver, jag ska vila nu o inse att jag behöver hjälp framöver.
Jag orkar inte vara stark längre o bara köra på, jag måste få vara svag o försöka hitta glädjen o finna tillbaka till "mitt liv" igen.
Samtidigt känns det jättejobbigt att bli sjukskriven o svika dom uppdrag jag tänkt i höst, har dåligt samvete för att jag inte kommer kunna hjälpa till med "juvelerna" som jag alltid brukar. :-(
Känner mej så dålig som inte orkar, som jag brukar orka...

Men det är väll det som jag måste jobba med hos kuratorn och få hjälp att sova igen, så kanske jag kan komma tillbaka när jag får igen krafterna!

Ha så gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar